Aankoopbegeleiding
Een huis kopen, dat doet u niet elke dag. Slim dus om u bij de aankoop van een woning goed te laten begeleiden.
De aankoop van een woning:
Minder eenvoudig dan het lijkt
Waar het merendeel van de huiseigenaren een makelaar inschakelt om hun woning te verkopen, doet slechts een gering percentage van de huizenkopers hetzelfde.
Het is voor een woningzoekende steeds eenvoudiger geworden om zelf op zoek te gaan naar een aantrekkelijke woning. Internetsites zoals funda.nl en social media geven een goed beeld van wat er te koop is in het land. Het líjkt daarmee minder noodzakelijk om een makelaar in te schakelen voor een gerichte zoek/aankoop-opdracht, maar is het dat ook?
De toegevoegde waarde van een goede makelaar
Het kopen van een woning is vaak niet alleen een zakelijke, maar vooral ook een emotionele aangelegenheid. Bedenk maar eens waar u zelf naar kijkt. De uitstraling? De mogelijkheden voor inrichting? De pluspunten in vergelijking tot uw huidige woning? Prima natuurlijk, belangrijk ook, maar hebt u ook bouwtechnische kennis? Hebt u voldoende kennis om de waarde te bepalen? Hebt u toegang tot gegevens die inzicht geven in de verkoopprijzen van vergelijkbare woningen? En bent u in staat om uw emoties en enthousiasme buiten beschouwing te laten als het aankomt op het uitbrengen van een bod en het onderhandelen? Hebt u verstand van juridische bepalingen en van wet- en regelgeving op het gebied van onroerend goed? U zou verbazend goed zijn, ofwel makelaar, als u al deze vragen met ja kon beantwoorden.
Het is echter begrijpelijk als dat niet zo is: een woning koopt u waarschijnlijk niet dagelijks. Daarom is het – áls u een woning wilt kopen – wel zo verstandig om iemand in te schakelen die wel dagelijks bezig is met het kopen en verkopen van woningen, een deskundige makelaar die verstand van zaken heeft: Anja van de Ven Makelaardij. Wij nemen u veel zorgen uit handen en zorgen ervoor dat u er zeker van kunt zijn dat u een goede transactie sluit.
Zekerheid tegenover risico’s:
Wat als u het toch alleen doet?
Veel mensen kopen een woning zonder daarvoor een makelaar in te schakelen. Dat kan goed gaan. Maar als het mis gaat, kan het ook goed mis gaan. Wat als u bijvoorbeeld na de aankoop gebreken aan de woning ontdekt? Wie is aansprakelijk? In principe geldt dat de verkoper een mededelingsplicht heeft. Dit geeft echter niet de garantie dat wat hij of zij zegt ook klopt. Misschien is de verkoper helemaal niet op de hoogte van een gebrek. De koper heeft zelf ook een plicht: namelijk de onderzoeksplicht, U dient zelf te onderzoeken hoe de staat van de woning is en alles wat daarmee te maken heeft. Om het plezier van de aankoop van een woning niet te bederven, is het goed om een antwoord te krijgen op de volgende vragen:
- Is de grond niet verontreinigd?
- Is de woning gebouwd op eigen grond of is er sprake van erfpacht?
- Wordt de woning verhuurd?
- Schrijft Bouw- en Woningtoezicht verbeteringen of vernieuwingen aan de woning voor?
- Is de woning een monument of is het stadsgezicht van de buurt beschermd?
- Stemt het perceel overeen met de gegevens in het Openbaar Register?
- Is er een Vereniging Van Eigenaren, worden er servicekosten verlangd en heeft de Vereniging voldoende reserves voor onderhoud?
- Hoe staat het met het bestemmingsplan van de omgeving?
- Is er uitgebouwd en is daarvoor wel een vergunning aangevraagd?
- Wilt u uitbouwen en zal dat wel toegestaan worden door de gemeente?
- Is er asbest aanwezig in de woning?
- Is er sprake van lijdende of heersende erfdienstbaarheden?
- Hoe staat het met het energieverbruik?
- Is de woning nog te verduurzamen en zo ja, wat kost dat?
Het zijn allemaal lastige vragen. Maar als u ze geen aandacht schenkt, kunt u voor nare verrassingen komen te staan.
Risico’s beperken en uitsluiten
Natuurlijk moet dit alles u er niet van weerhouden om op zoek te gaan naar de koopwoning van uw dromen. Met deskundige begeleiding kunt u immers veel risico’s uitsluiten, of op zijn minst beperken. Anja van de Ven Makelaardij begeleidt u tijdens het hele traject. Dat wil zeggen wij uw plannen en wensen nauwkeurig in kaart brengen en u aan de hand daarvan helpen bij het zoeken naar de meest geschikte woning voor u. Is er een woning die voldoet aan uw wensen, dan nemen wij de woning nauwkeurig op en inventariseren wij de relevante gegevens. We voeren de onderhandelingen, geven advies en richten ons op een zo goed mogelijk resultaat voor u, maar uiteindelijk bepaalt u zelf welke prijs voor u acceptabel is. Komt het tot een akkoord, dan controleren wij de koopakte die is opgesteld door de verkopende partij. Voorafgaand aan de overdracht inspecteren wij samen met u de woning voor een laatste keer. Objectief en deskundig controleren wij of de woning volgens afspraak wordt opgeleverd. Is er tijdens de verhuizing niets beschadigd?
Is er geen rommel achtergebleven? Werkt alles nog zoals het hoort? Zijn de zaken niet in orde, dan komen we tot een voor u acceptabele oplossing en leggen dit schriftelijk vast. Zo gaat u toch tevreden naar de notaris voor het transport.
Ten slotte zijn wij ook aanwezig bij de notariële overdracht. En zijn er na de verhuizing nog vragen? Dan kunt u natuurlijk nog steeds terecht bij ons. Dat geeft toch een rustig gevoel.
De tarieven bij aankoop
Het basistarief bedraagt € 3.000,= inclusief btw voor gerichte aankoopbegeleiding (inclusief 1 bezichtiging bij de betreffende woning). Hiervan betaalt u € 750,- inclusief btw bij aanvang van de opdracht als startkosten, de resterende € 2.250,- inclusief btw wordt voldaan via de notaris bij overdracht van de woning.
Bij een volledige aankoopbegeleiding inclusief zoekopdracht en onbeperkt bezichtigen bedraagt het tarief € 4.000,= inclusief btw. Hiervan betaalt u € 750,- inclusief btw bij aanvang van de opdracht als startkosten, de resterende € 3.250,- inclusief btw wordt voldaan via de notaris bij overdracht van de woning.
Wat mag u hiervoor verwachten?
Uw woonwensen worden in kaart gebracht.
Wij zoeken naar een geschikte woning bij alle aanbieders en particulieren.
Wij houden u via e-mail op de hoogte van het nieuwe aanbod.
De bezichtigingen worden door ons begeleid.
Wij inspecteren de woning en geven een waarde advies.
Wij verrichten voor u de onderhandelingen.
Alle juridische zaken worden door ons gecontroleerd, evenals de koopakte.
Wij bespreken de gehele koopakte met u en geven uitleg.
Wij begeleiden u bij de eindinspectie voor het transport van de woning bij de notaris.
Vanzelfsprekend zijn wij bij de notaris en de sleuteloverdracht aanwezig.
En uiteraard staan wij na het notarieel transport ook nog voor u klaar in geval van vragen of problemen.
Wilt u stoppen met de zoek/aankoopopdracht, dan bent u € 750,= inclusief btw verschuldigd; deze worden verrekend met de betaalde startkosten.